Magnesium

Hvordan er det nu, det er med det magnesium?

Den kloge læser af disse artikler ved naturligvis godt, at man ikke bør tage calcium uden samtidigt at tage magnesium.
Men desto mere overraskende er det, at langt de fleste af de mænd og især kvinder, som tager kalktilskud mod knogleskørhed, tager det uden magnesium.

Og hvorfor er det nu så vigtigt?

Lad mig forklare lidt om en af magnesiums vigtige roller i kroppen.

Cellevæggen

I cellevæggen sidder et hav af receptorer, kanaler og kontaktpunkter, som hele tiden kommunikerer med den omgivende vævsvæske eller cellepopulation. En af disse kanaler er Calciumkanalen.

Calciumkanalen er vigtig for at sørge for, at calciumkoncentrationen inde i cellen er korrekt. Calcium er livsvigtigt, men det er vigtigt, at det kommer de rigtige steder hen i kroppen, -altså specielt til knoglerne.

Uden for cellen er calciumkoncentrationen ca. 10.000 gange så høj som inde i cellen. Her taler vi naturligvis ikke om knogleceller, men stort set alle de andre celler i kroppens ”bløde væv”.

I calciumkanalen sidder et magnesium-molekyle, der fungerer som en bolt i en lås. Hvis calcium vil ind i cellen, så lukker den i. Cellens indre kan nemlig ikke tåle for meget calcium. Hvis koncentrationen bliver for høj, kan cellen gå i krampe, og på længere sigt vil cellens kraftværk, mithocondrierne, tage skade, mister sin Q10, og cellen vil miste sin energi.

Kaffe og magnesium

Tænk bare på hvad der vil ske, hvis du drikker 5 kopper stærk jordemoder-kaffe. Muskelcellerne øger deres krampetilstand, så hænderne ryster og pulsen stiger.
Der sker nemlig det, at kaffe (og vanddrivende medicin) smider magnesium ud, og så står calciumkanalerne åbne, hvorved den store mængde calcium uden for cellerne vil strømme ind gennem disse kanaler.
Det er også derfor, at mange mennesker på vanddrivende medicin, har problemer med lægkramper om natten. Magnesium er et glimrende middel mod lægkramper.

Hvis der kommer øget krampetilstand i de små, glatte muskelceller omkring de små arterier (arterioler), så vil arteriolerne trække sig sammen, modstanden i dem blive større, og blodtrykket vil stige.  Så går man til læge, og han vil evt. ordinere medicin for at sænke blodtrykket. En af de typer medicin, man bruger til at sænke blodtrykket, hedder ”calcium-kanal-blokkere”.  De blokerer nemlig calcium-kanalerne i cellevæggen. –Præcis den funktion, som magnesium har. Magnesium er nemlig naturens egen calcium-kanal-blokker.

Magnesium er afgørende for funktionen af mere end 300 enzymer i kroppen og også bundet til musklernes energi-enhed. Man ser således ofte udtalt magnesium-mangel hos eliteidrætsudøvere og folk, som træner hårdt.

Husk magnesium sammen med calcium

Lad mig nu vende tilbage til det, jeg startede med, nemlig de mange mennesker, som tager caliumtilskud uden at tage magnesium samtidigt.

Det er jo ofte fordi man gerne vil forebygge eller behandle knogleskørhed, at man – ofte lægeordineret – tager calcium med D-vitamin. Dette kan være ret problematisk, for hvis man mangler magnesium, så vil calciumkanalerne stå åbne, som jeg har nævnt ovenfor. Herved strømmer calcium fra væsken mellem cellerne og i blodet ind i cellerne i det bløde væv, altså muskler, hud, bindevæv, organer o.s.v. Og her er der god plads til meget calcium, for det er jo langt størsteparten af kroppen.

Herved falder blodets koncentration af calcium, og det registreres så biskjoldbruskkirtlerne begynder at producere PTH (ParaThyreoideaHormon), for at finde calcium, som hurtigt kan frigøres til blodet, så niveauet kan blive normalt igen. Den kalk finder PTH i knoglerne, og efterhånden som den proces har stået på nogle år, så falder knogletætheden, og vil gradvist med tiden føre til knogleskørhed.
Derfor er det vigtigt at tage magnesium samtidigt, for at forhindre, at calcium strømmer ind i cellerne i det bløde væv.

Så calcium og magnesium er begge ekstremt vigtige mineraler for mange processer i kroppen og skal eksistere side om side i en fin balance.

Begge skal tages i den daglige kost, specielt grøntsager, og hvis det ikke er nok, så må man supplere med tilskud.

Hvornår skal de så tages?

Ideelt set, tager man calcium om morgenen og magnesium om aftenen.

Men men men.

Det ideelle er ofte det muliges værste fjende. Og det er vigtigere at man får det, end at man ikke får det, fordi det er for besværligt. Derfor anbefaler jeg gerne, at man tager det sammen. Så husker man det.

Claus Hancke, formand for Vitalrådet